Výrazný pokles sadzieb tento rok nečakajte

20. 10. 2010 | urminsky@porovnej24.cz | 1112 zobrazení

Výrazný pokles sadzieb tento rok nečakajte

Alternatívny názov: Sadzby pre povinné zmluvné poistenie

Popis: Praktické informácie o platných a nových cenách pre povinné zmluvné poistenie. Jednotlivé bonusy a výhody, ktoré vám pri uzatváraní pzp jednotlivé poisťovne poskytujú.

Kríza pravdepodobne nestlačí ceny zákonného poistenia áut veľmi radikálne smerom nadol. Či to tak skutočne bude sa však dozvieme až o pár dní. Tak ako minulý rok sa totiž väčšina poisťovní chystá zverejniť cenníky až tesne pred 31. októbrom. Výnimkou sú zatiaľ len len ČSOB poisťovňa a Union Poisťovňa.

Ceny na dne
Poisťovne už dosiahli pomyselné cenové dno a aj doterajší lídri v zlacňovaní sa vracajú k princípu uplatnenia malusu, čo je prirážka na škodovosť. “Keďže trh vozidiel na Slovensku nie je veľký a záujem oň má až desať poisťovní, je pravdepodobné, že väčšina poisťovní ceny svojim existujúcim klientom nezvýši a ponúkne im rovnaké podmienky, ako mali v tomto roku. Čo sa týka zverejňovania sadzobníkov na rok 2010 až tesne pred koncom zákonom stanoveného obdobia, nevidíme na tom nič mimoriadne. V takom ostrom konkurenčnom prostredí, akým je trh povinného zmluvného poistenia, je to prirodzené,“ poznamenal Vladimír Cvik, riaditeľ portálu www.netfinancie.skhovorí Cvik. Podľa neho aj po zverejnení sadzobníkov majú ešte priestor na úpravy výsledných cien poistného zaradením obchodných zliav alebo akcií niektorým skupinám klientov či motorových vozidiel.

Dobrý vodič vo výhode
Do popredia sa dnes tlačí princíp “zodpovedného vodiča“. To znamená, že bude zvýhodnený ten, kto nespôsobuje škody. Vodič škodový bude mať poistenie drahšie. “V tomto smere kríza prináša pozitívum – oplatí sa byť klientom opatrným, slušným a zodpovedným,“ hovorí Svetlana Juríková, manažérka pre neživotné poistenie Partners Group SK.

Malus (zvýšenie ceny za škodovosť) je však zatiaľ na Slovensku výnimkou. Jediným hráčom, ktorý ho uplatňuje, je ČSOB poisťovňa. Tá už zverejnila svoje cenníky. Otázkou však podľa manažérky Partners Group SK je, či sa znevýhodnený vodič nerozhliadne po lepšej ponuke u konkurencie.

Zmeny už avizovala Generali Slovensko. Má ísť o produkt s princípom delenia na rôzne segmenty pri určovaní ročného poistného. “Na poistnom trhu to však nie je úplná novinka. Navyše táto zvýšená segmentácia parametrov pri zadávaní výpočtu poistného len klientom komplikuje život a v princípe výrazne lacnejší produkt neprináša,“ hodnotí Juríková.

Nový hráč
Na trh vstúpil aj nový hráč – poisťovňa Union. Poistka bude v nej závisieť aj od hmotnosti auta. Kedy je výhodné takéto kritérium? “Zaradenie hmotnosti vozidla medzi parametre určujúce cenu povinného poistenia je rovnako logické, ako doterajšie využívanie objemu valcov či výkonu motora. Celková hmotnosť, samozrejme, nie je jediným kritériom poisťovne na určenie ceny, ale je to kombinácia výkonu a hmotnosti. Pre koho je toto kritérium výhodné a pre koho nie, ukáže až kombinácia uvedených parametrov. V zásade platí, že čím je výkon motora vyšší a aj celková hmotnosť je vysoká, poistenie bude drahšie,“ vysvetlil Vladimír Cvik.

Okrem hmotnosti auta s výkonu motora Union zohľadňuje aj vek klienta. “Starší klient je chápaný ako skúsenejší. Môžete si vyberať z dvoch limitov plnenia, ktoré sú v tomto prípade najvyššie na trhu – tri alebo päť miliónov eur odškodného za spôsobené škody,“ dopĺňa Juríková. Princíp tohto nového poistenia sa podľa nej osvedčil napríklad v Holandsku v poisťovni Archea, jednej zo sestier Unionu.

Úvodné bonusy
Ani toto kritérium nemusí byť najdôležitejšie pri stanovení poistného. Poisťovne pri zavádzaní nového produktu využívajú často aj úvodný bonus až do 50 percent zľavy zo základného poistného. Takto na trh vstúpila vlani AXA a s touto zľavou prichádza aj Union. Príležitosťou pre Union môže byť aj ponuka tohto poistenia pre nákladné autá či autobusy. Tieto vozidlá totiž iné poisťovne vnímajú ako veľmi rizikové.

V Union poisťovni je prvýkrát uplatnený princíp maximálnej výšky ručenia. Plnú úroveň päť miliónov eur za škody na zdraví a jedného milióna eur za majetkové škody bude povinnosť dosiahnuť podľa legislatívy až od roku 2012. V súčasnosti konkurenia kryje škody zhruba na úrovni polovičného minima.

Autor: Zuzana Kollárová
Zdroj: Hospodárske noviny
Doporučte článok:   Viac