Cestovné poistenie a jeho výhody na cestách

12. 4. 2011 | urminsky@porovnej24.cz | 247 zobrazení

Cestovné poistenie a jeho výhody na cestách

Alternatívny názov: Výhodné cestovné poistenie

Popis: Cestovné poistenie je dobrou prevenciou pri cestách či už doma alebo v zahraničí. Zaručí, že v prípade potreby bude poistníkovi poskytnutá primeraná pomoc. Jednou z výhod je aj možnosť získať cestovné poistenie najvýhodnejšie na trhu.

Tak, ako napovedala reportáž, dovolenka, to nie je len oddych. V mnohých prípadoch sa stáva zlým snom. Ako takýmto zlým skúsenostiam a nepríjemnostiam predísť, o tom už budeme hovoriť v nasledujúcich minútach opäť s p. Evou Samborskou z cestovnej kancelárie Aquamarín a s p. Vladimírom Cvikom, výkonným riaditeľom portálu netfinancie.sk. Vitajte v štúdiu. Aj do tejto časti našej diskusie sa môžete zapojiť svojimi otázkami, milí diváci, a to na telefónnych číslach, ktoré už vidíte na vašich obrazovkách. Po prípade nám napíšte e-mail na adresu focus@stv.sk.

Prejdime teda k tomu poisteniu. tých dovolenie p. Cvik. Povedzme na úvod, musí sa človek poistiť, keď ide na tú zahraničnú dovolenku?

V. Cvik:  Človek sa poistiť nemusí. Tak ako si nemusí poistiť auto alebo si nemusí poistiť dom a domácnosť, nemusí sa ani poistiť, ak ide do zahraničia na dovolenku. Samozrejme, cestovné poistenie je dobrovoľné poistenie a odporúčané poistenie.

Takže v rámci tej prevencie naozaj sa odporúča. Možno z tých cenových hladín, nemusíme hovoriť konkrétne sumy, ale aspoň tak približne bajočko, čo to môže stať, taká dvojtýždňová dovolenka pre štvorčlennú rodinu?

V. Cvik:  Pre štvorčlennú rodinu dajme tomu 15 – 17 EUR.

To je naozaj suma, ktorá sa oplatí zainvestovať. Naozaj dá sa tým vyhnúť mnohým nepríjemnostiam. Prečo je vhodné teda poistiť sa? Čo všetko nám to poistenie môže zahŕňať?

V. Cvik: Tak v prvom rade, komerčné cestovné poistenie, budeme teraz chvíľku hovoriť o komerčnom cestovnom poistení, zahŕňa poistenie liečebných nákladov. To je základný balík poistenia. Pod liečebnými nákladmi sa myslí poistenie ambulantného ošetrenia, výkony lekárov pri hospitalizácii, operácie, prevoz pacienta domov, repatriácia. To je poistenie liečebných nákladov. To znamená všetko, čo súvisí s ošetrením choroby alebo úrazu, s hospitalizáciou, s operáciou alebo s riešením pooperačných stavov.

Znamená to, že keď sa nám niečo nebodaj na tej dovolenke stane, budeme potrebovať nejaké ošetrenie lekára, budeme dávať nejakú hotovosť aj  priamo lekárovi za ten výkon?

V. Cvik: V hotovosti sa obvykle platia tie drobné ambulantné ošetrenia. Určite nie veľké výkony – hospitalizácie, nedajbože operácie. Takže aj sa jedná o drobné ošetrenia či už zdravia, úrazu alebo zubov, odporúčame, aby dovolenkári mali istú rezervu na to, aby tieto zdravotné výkony vedeli zaplatiť na mieste. Samozrejme, ak sa jedná o väčší výkon a viac peňazí, tak v tomto prípade odovzdá poistený dovolenkár údaje o svojom poistení príslušnému zdravotnému zariadeniu alebo lekárovi a následne si uplatní túto poistnú udalosť vo svojej poisťovni, ktorá zaplatí príslušnému zdravotnému zariadeniu tieto výkony.

E. Samborská: Prepáčte, ak môžem do toho vstúpiť. Takže vlastne my máme konkrétne skúsenosti s našimi klientmi. Nie raz im pomáhame pri tomto, pri takých ambulantných ošetreniach a skutočne odporúčame teda naozaj všetkým klientom, aby sa poistili, pretože to je úplne smiešna položka v porovnaní s cenou zájazdu. A teda tie financie, ktoré by tam vynaložili, keby si to mali z vlastného platiť, tak sú teda ďaleko vyššie a nech nezabudnú teda naozaj si vypýtať diagnózu plus teda ten účet, za čo platili. My konkrétne čo pracujeme teraz s poistnou agentúrou alebo spoločnosťou, tak skutočne máme veľmi, veľmi dobré skúsenosti a veľmi promtne to vybavujú tieto poisťovacie udalosti. A stalo sa nám naozaj, že klient si zlomil chrbticu, čo je veľmi vážna vec a môžeme vám povedať, hneď sa teda spojili s centrálou, odviezli ho, zabezpečili sme mu prevoz do tej nemocnice a skutočne nás už potom z toho úplne vynechali ako cestovku, aj keď nám to nebolo ľahostajné. Bol to náš klient, chodili sme, pozerali sme ho, ako to ďalej pokračuje, ale oni sa spojili s tou centrálou, teda to nemocničné zariadenie, kde bol hospitalizovaný, aj prevoz, všetko zariadili oni.

Tak to je naozaj výborná skúsenosť.

E. Samborská: Tak to je naozaj super a to sa v niekoľkých státisícoch takéto ošetrenia, takéto prevozy alebo takéto vážne zranenia stoja, takže naozaj každý by si to mohol rozmyslieť a vlastne to ju úplne smiešna suma.

Tak aj to do tejto časti diskusie sa zapája náš divák. Kto sa k nám dotelefonoval v tejto chvíli. Príjemný podvečer, áno počujeme vás veľmi dobre, nech sa páči.

Divák: Dobrý večer, ja by som sa len chcel spýtať, lebo už dlho čakám. Prečo ja musím platiť insolventnosť cestovnej kancelárie ako poistku. Ďakujem, budem počúvať.

Ďakujeme pekne za vašu otázku.

E. Samborská: No tak insolventnosť vyplýva, poistenie insolventnosti vyplýva zo zákona a je to pravda, že každá cestovná kancelária by to mala mať zakalkulované v cene, nie je to nejaká veľká čiastka, ale vy by ste vlastne o nej ani nemuseli vedieť, pretože ona je už zahrnutá, mala by byť v tej konečnej cene, lebo vy by ste sa ani nemuseli stretnúť s tou čiastkou, ktorá tam je. Ale tak to vyplýva zo zákona a dovoľuje nám to ten zákon, že teda môžeme si ju tam zahrnúť, ale je to skutočne veľmi malá čiastka na ten deň, pobytový deň. Záleží samozrejme, či je to letecký zájazd alebo autobusový, takže keby to bolo zahrnuté v cene, tak asi k tomu nás dotlačí EÚ, že naozaj, že to tam bude a vy o tom ani nebudete vedieť. A  je to veľmi dôležité v prípade krachu tej cestovnej kancelárie, že má vás kto vrátiť, pretože tá poisťovňa zaručuje, že sa vrátite späť.

V. Cvik: Ja len dopĺňam. Nejedná sa nič proti klientom alebo nič proti dovolenkárom. Jedná sa skôr o ich ochranu. Zákon ale reflektoval na skutočnosť, že mnoho cestovných kancelárií upadlo a naozaj ich klienti a dovolenkári mali obrovské problémy a paralela s PZP napr. motorových vozidiel. Tam sa jedná takisto o hromadné zodpovednostné poistenie. Takisto si môžem povedať, že ja v živote nehavarujem a v živote nikomu nespôsobím škodu, ale je to akási forma solidarity všetkých, ktorí sú účastní tak v PZP alebo cestujú na dovolenku, že sa tvorí nejaký fond a prispievajú na to, aby boli ochránení práve tí dovolenkári.

Skúsme vysvetliť divákom, čo vlastne určuje cenu pre to cestovné poistenie?

V. Cvik: Cenu pre cestovné poistenie určuje niekoľko základných faktorov. V prvom rade dĺžka pobytu, ďalej to môže byť samozrejme destinácia alebo krajina, do ktorej cestujem. Najlacnejšia zóna je samozrejme Európa a Stredomorie. Drahšie zóny sú svet ako taký a medzi najdrahšie zóny patria USA a Kanada. Takže toto je druhý faktor. Tretím  faktorom je vek. To znamená dospelá osoba má inú cenu ako senior alebo ako dieťa. To znamená, že senior vzhľadom na vek a vzhľadom na možné zdravotné komplikácie môže mať istú prirážku k cene cestovného poistenia, naopak dieťa má obvyklé zľavy. Obvykle je to asi polovička z toho, čo platí dospelá osoba za poistenie.

Hovoríte o zľavách, dá sa počítať s nejakými zľavami?

V. Cvik: Určite v rôznych obdobiach, ja som presvedčený o tom, že komerčné poisťovne a takmer všetky významné komerčné poisťovne na Slovensku ponúkajú cestovné poistenie, či krátkodobé alebo ročné, prídu s nejakými akciami a zľavami z tradičného alebo cenníkového poistného. Takže áno, určite pred dovolenkami áno.

E. Samborská: Ja teda ak môžem ešte vstúpiť do toho, takže ja by som osobne odporúčala tým ľuďom naozaj, aby si teda dobre preštudovali, na čo sú poistení, keď idú, pretože veľa klientov je poistených cez rôzne platobné karty, ale nech si to preštudujú a zistia, že napr. nie sú poistení na storno zájazdu. Kdež to my napr. ponúkame konkrétne v našej cestovnej kancelárii balík služieb, ktorý teda obsahuje komplexný ten balíček poistný a  tam ste aj na to storno. A to storno je veľmi dôležité, pretože vy nikdy neviete, kupujete zájazd trebárs vo februári a vám sa niečo môže stať tesne pred tým odchodom alebo niečo veľmi vážne sa stane v rodine a vy môžete ten zájazd na základe určitých podmienok stornovať. A vlastne tá poisťovňa, trebárs konkrétne u nás 80 % ľudí, pardon 80 % tej ceny vlastne sa klientovi poisťovne vráti, keď teda sú opodstatnené tie podmienky.

Bol by som rád, keby sme sa teraz dotkli aj takej veci ako reklamácia dovolenky, pretože stali sa prípady, keď klienti chceli reklamovať svoju dovolenku. Ako by mali postupovať?

 E. Samborská: Tak záleží, čo chcú reklamovať, pretože reklamácie ako také sú veľmi, by som povedala, také chúlostivé veci. Samozrejme, že klient má právo reklamovať alebo sa sťažovať. Takže najideálnejšie je to, lebo skoro  v každom takomto pobytovom mieste je nejaký pobytový delegát, čiže na mieste. Je dobré, keď spíšu nie reklamačný, ale nejakú zápisnicu. Robí sa to takým štýlom, že ak sa dá tá chyba odstrániť alebo ten nedostatok, tak my to teda konkrétne na mieste snažíme sa vyriešiť. Tým pádom klient je odškodnený. Pretože môže sa stať že  napr. nejaká tá ubytovacia kapacita je prebukovaná a pod. V prípade, že sa to nedá odstrániť na mieste, tak vlastne teda ten klient nech spíše ten zápis, samozrejme nech ho doručí cestovnej kancelárii, ktorá mu je povinná do 30 dní odpísať alebo vlastne vyjadriť sa k tej jeho reklamácii, pretože niektoré reklamácie sú opodstatnené, niektoré nie. Takže  skutočne je veľmi dobré, že má to písomne, ale nestačí to odovzdať delegátovi. Treba to doručiť do cestovnej kancelárie, alebo teda ten zájazd kde kupoval a tá to náležite posiela tomu organizátorovi.

Čo v takom prípade, ak si klient kúpil napr. poviem dovolenku v štvorhviezdičkovom hoteli, ale ubytujú ho do nejakého dvoj-  trojhviezdičkového.

E. Samborská: No tak pokiaľ sa to ten klient dozvie ešte pred cestou na tú dovolenku, tak má právo odstúpiť od tej zmluvy. V prípade, že sa to dozvie až na ceste alebo až keď príde do toho pobytového miesta, tak vlastne má tiež dve možnosti. Buď sa vráti, ale väčšinou viete, ako je to, že pokiaľ sú to letecké zájazdy, ak náhodou by v tom lietadle nebolo to miesto, tak by mal problém sa vrátiť. Pokiaľ je to len autom, že ide niekde do nejakej blízkej destinácie, takže on sa môže aj vrátiť, pokiaľ je to takýto prípad, ale hovorím samozrejme potom cestovná kancelária musí zareagovať, keď sa on písomne sťažuje alebo podá túto reklamáciu, že vlastne zaujať to stanovisko. Buď si to ona vybaví s tým zahraničným partnerom, s tým svojím dodávateľom, prečo teda nebolo a tú kompenzáciu a ten klient je odškodnený. Mnohí klienti si ale mýlia, že ja neviem trebárs môže sa stať v ojedinelých prípadoch aj takýto prípad, ale mnoho razy chcú ja neviem 90 % -tnú zľavu a čo vlastne viete, že si neuvedomujú trebárs, že áno, že tam bývajú síce v tej horšej kategórii, ale teda sa stravujú a všetky ostatné služby dostanú. Ale hovorím, to sa posudzuje prípad od prípadu. Tak ja si myslím, že každá cestovná kancelária, pokiaľ je takýto objektívny problém, tak sa ho snaží vyriešiť.

Vrátim sa teraz opäť k poisteniu. Už sme hovorili teda, že Zákon o povinnom poistení cestovných kancelárií proti úpadku funguje rok. Každá jedna poisťovňa teda musí byť poistená, pardon každá jedna cestovná kancelária musí byť poistená alebo tam stačí zložiť nejakú bankovú garanciu?

E. Samborská: Ale on trvá nie rok, ale už od roku 2001. Takže to už je viac rokov. A dokonca niektoré cestovné kancelárie, sme boli ešte aj predtým poistené, hoci to bol taký nadštandard, že my sa priznáme, že keď tento produkt vyšiel, tak sme si dali poistiť tých klientov. Nikdy sme sa nesnažili zbankrotovať alebo skončiť na tomto trhu, ale aby si tí klienti boli naozaj 100 % istí, Bože môj, keby sa neviem čo stalo, tak vždy sme to robili. Od roku 2001 každý organizátor zájazdu je povinný zo zákona byť poistený proti.

V. Cvik: Alebo využiť formu bankovej záruky alebo využiť formu príspevku do fondu, do akého si poistného poolu. Ale myslím si, že drvivá väčšina cestovných kancelárii a cestovných agentúr využíva práve toto povinné zmluvné poistenie proti insolventnosti.

E. Samborská: Ešte ja by som povedala, agentúra nemusí byť poistená, cestovná kancelária áno. Lebo právo organizovať zájazdy má len cestovná kancelária. To je práve rozdiel medzi cestovnou kanceláriou a agentúrou, takže každý klient, ja mu naozaj osobne odporúčam, nie preto, že my sme poistení, ale naozaj skôr ako teda vycestujú, nech si skontrolujú, či má tá cestovná kancelária poistenie proti insolventnosti.

V. Cvik: Na každej internetovej stránke všetkých cestovných kancelárií je zväčša zverejnené, či má alebo nemá poistenie.

E. Samborská: Musí byť. Každý to musí mať vo svojom katalógu aj to, že či je poistený. Ak nie je, to znamená, že asi tam nie je všetko v poriadku. Takže nech si to naozaj tí ľudia pozrú, rozmyslia a mnoho razy nie všetko najlacnejšie je to najlepšie. To neznamená, že táto čiastka zvyšuje cenu zájazdu, to nie. Ale väčšinou sú to aj také cestovné kancelárie, ktoré si hovoria cestovné kancelárie. My ich voláme obývačkové takou našou hantírkou cestovkárskou. To znamená, že nemajú ani nejaké to kamenné sídlo alebo nie je to vyslovene internetová nejaká cestovná kancelária. Takže vlastne naozaj nech si dávajú pozor, pretože vlastne zoberte si, keď vy máte nejaký priestor, za ktorý platíte, máte zamestnancov atď. Takže možno aj to sa trošku prejaví  samozrejme v tej cene, ako keď to niekto robí z obývačky, takže v prípade, že sa zvýšite tu, tak sa nemáte potom na koho obrátiť.

Prichádzajú nám aj mailové otázky, dajme teraz trošku prednosť aj im.

Dobrý deň, som postihnutý. Mám zľavu na cestovné aj bezbariérové zariadenie?

E. Samborská: Tak ja o tom neviem, že by boli takéto zľavy. Ale samozrejme existujú bezbariérové zariadenia a zase môžeme vám povedať, že pre sezónu alebo po sezónu alebo sú cestovné kancelárie, ktoré používajú alebo využívajú niektoré tie obdobia, že ponúkajú nejaké mimoriadne možno že aj zľavy práve aj postihnutým ľuďom a dokonca aj my môžeme vám povedať, že sme mali viac takýchto klientov, aj skupinky, ktorých sme organizovali. Aj keď Chorvátsko, žiaľ, nie je najvhodnejšou krajinou, pretože tam ten terén aj vstup do mora nie je taký najvhodnejší. Ale mali sme už takéto skupiny. Vždy sme ich na to upozornili, aké problémy, čo všetko budú musieť tam prekonávať.

V. Cvik: Ak myslel divák, či má zľavu z cestovného poistenia u niektorej z komerčných poisťovní, tak takúto zľavu nie. Možno pri iných produktoch áno. Ale tu je čo sa týka poistenia liečebných nákladov, poistenia úrazu a tých ostatných rizík, ktoré sa môžu stať pri ceste do zahraničia, každý rovný druhému človeku. To znamená, nerozlišuje sa, či človek má nejaké zdravotné postihnutie alebo nemá. Na čo musím ešte upozorniť, komerčné cestovné poistenie nemusí vždy kryť riziká liečenia chorôb už existujúcich. Toto je dobré si uvedomiť, že ak má niekto už chronickú chorobu, s ktorou ide do zahraničia, tak komerčné cestovné poistenie takéto krytie liečebných nákladov, ak sa objavia v tom zahraničí, nezahŕňa, je vo výlukách.

Hovoríme o dovolenkách, tak väčšinou myslíme zahraničie, ale prišiel zaujímavý e-mail. Naša diváčka sa pýta, či sa nachádzajú na Slovensku rezorty zamerané na dovolenkovanie rodín s deťmi. Vieme o niečom takom?

E. Samborská: No ja si myslím, že Slovensko…

Možno niečo také špeciálne, píše tu diváčka, že vraj tzv. nejaký detský raj ako je známy v Rakúsku. Viete o niečom?

E. Samborská: No tak teraz ste ma zaskočili, pretože sú na to aj špecializované cestovné kancelárie, ktoré sa zaoberajú takýmto niečím. Sú to také kvázi tábory pre deti, niektoré majú možnosť byť s rodičmi, absolvovať ho s rodičmi. Ale sú to teda kancelárie, ktoré sa vyslovene špecializujú pre takéto prázdninové obdobia a sú isto aj na Slovensku.

Dáma a pán, ja vám ďakujem veľmi pekne za to, že ste prijali pozvanie. Druhá časť dnešnej relácie sa končí. Pekné dovolenkovanie.

Autor: SRo, Vladimír Cvik
Zdroj: STV – Fokus 5.5.2010
Doporučte článok:   Viac